Thursday, 14 March 2019

ત્રણ પ્રવક્તા તૈયાર ...


બાહ્ય સપાટી માટે ત્રણ પ્રવક્તા તૈયાર
ઇન્દ્રિયો, બુદ્ધિ ને ચેતાતંત્ર વ્યસ્ત કાર્યભાર.

ચૈત્ય ને આત્મ ચેતના જ્યાં જાગૃત સજાગ
દેહ મહીં પલટાય વ્યવસ્થા સંદેશાવ્યવહાર.

ઇન્દ્રિયો ન રહે મુખ્ય સંચારકાજે જવાબદાર
કે પ્રવૃત્તિનાં આકલન સંકલનનો આધાર.

બુદ્ધિ, ચેતાઓ પણ ન ઇન્દ્રિયજન્ય ગુલામ
કે ઇન્દ્રિય ચિત્રિત સમજનાં વારસદાર.

ત્રણે અનુલક્ષે ચૈત્ય નિર્મિત નિર્ણિત આચાર
અર્થ, અભિગમ, અનુકરણમાં અનુરૂપ શિષ્ટાચાર 

અનુસરે સંચાલન ચીંધ્યું આત્મા પ્રધાન
અમલીકરણ એ અનુસાર ને પ્રસરાવે આત્માસ્વભાવ...

જય હો પ્રભુ...

માર્ચ, ૨૦૧૯


“Buddhi is really an intermediary between a much higher Truth-mind not now in our active possession, which is the direct instrument of Spirit, and the physical life of the human mind evolved in body. Its powers of intelligence and will are drawn from this greater direct Truth-mind or supermind. Buddhi centres its mental action round the ego-idea, the idea that I am this mind, life and body or am a mental being determined by their action. It serves this ego-idea whether limited by what we call egoism or extended by sympathy with the life around us. An ego-sense is created which reposes on the separative action of the body, of the individualised life, of the mind-responses, and the ego-idea in the Buddhi centralises the whole action of this ego’s thought, character, personality.”

“But when the highest reason and will develop, we can turn towards that which these outward things mean to the higher spiritual consciousness. The ‘I’ can then be seen as a mental reflection of the Self, the Spirit, the Divine, the one existence transcendent, universal, individual in its multiplicity; the consciousness in which these things meet, become aspects of one being and assume their right relations, can then be unveiled out of all these physical and mental coverings. When the transition to supermind takes place, the powers of the Buddhi do not perish, but have all to be converted to their supramental values.”

*The Synthesis of Yoga, Part Four: The Yoga of Self-Perfection, Chapter 5, The Instruments of the Spirit, pp. 625-626



Flower Name: Guettarda speciosa
Significance: Peace in the Nerves
Indispensable for good health.

No comments:

Post a Comment